Opublikowano: 09/8/20

Obiektyw stałoogniskowy – co musisz o nim wiedzieć

Obiektyw stałoogniskowy jest pozbawiony zooma, co może czasem utrudniać znalezienie dobrego kadru i ujęcia. Ma jednak jedną niezaprzeczalną zaletę, która sprawia, że naprawdę warto się nim zainteresować. Na czym ona polega i na jakie parametry „stałki” warto zwrócić uwagę przed zakupem?

Obiektywy zmienno- i stałoogniskowe różnią się długością ogniskowej, oferowaną jakością obrazu, wagą, rozmiarem, ergonomią czy wreszcie ceną. Mimo to nie da się jednoznacznie powiedzieć, który z nich jest lepszy. Są po prostu inne i przeznaczone do innego charakteru pracy. Obiektyw z zoomem może zainteresować osoby, dla których priorytetem jest szybkość i łatwość wykonywania zdjęć. Obiektyw stałoogniskowy ma natomiast tę zaletę, że jest jaśniejszy i tym samym daje większe możliwości fotografowania w niekorzystnych warunkach oświetleniowych. Decydując się na taki obiektyw do aparatu, warto mieć na uwadze poniższe wskazówki, które pomogą wybrać najlepszy dla siebie model.

Ogniskowa i światłosiła w obiektywie do aparatu

Jednym z najważniejszych parametrów, na jakie trzeba zwrócić uwagę wybierając obiektyw do aparatu, jest jego ogniskowa. Nie ma tu jednak konkretnych zaleceń, ile powinna ona wynosić. Wiele zależy od osobistych preferencji fotografa oraz tego, jakie zdjęcia będzie głównie wykonywał. Jeśli użytkuje już obiektyw zmiennoogniskowy, może ocenić, czy taki kąt widzenia będzie odpowiedni również dla stałki.

W większości przypadków sprawdzi się obiektyw o ogniskowej 35 lub 28 mm, czyli na przykład Sony SEL28F20, który został pomyślany jako uzupełnienie prostego obiektywu dostarczonego w zestawie z aparatem fotograficznym. Wśród obiektów stałoogniskowych bardziej popularna jest jednak ogniskowa 50 mm, która oferuje większy kąt widzenia i zapewnia dobrą jakość portretów oraz zwykłych codziennych zdjęć. Takim parametrem odznaczają się między innymi obiektywy Sony: SEL50M28 oraz SEL50F18F.

Jeśli chodzi o światłosiłę, to im jest ona niższa, tym wyższa jest klasa obiektywu. W przypadku zastosowań profesjonalnych i półprofesjonalnych powinna wynosić maksymalnie f/1.6, a najlepiej jeszcze mniej. W pozostałych sytuacjach za satysfakcjonują wielkość parametru można uznać f/1.8, a nawet f/2.

Znaczenie autofocusa w obiektywach stałoogniskowych

Autofocus to nic innego, jak automatyczny system ustawiania ostrości w aparatach fotograficznych. Proces ten trwa zaledwie ułamek sekundy, ale to wystarczy, by znacznie ułatwić i przyspieszyć wykonywanie zdjęć. Jakość autofocusa jest bardzo istotna również w przypadku obiektywu stałoogniskowego, z którym często pracuje się na małych głębokościach ostrości.

Głębia ostrości określa zakres odległości, w którym obiekty obserwowane przez aparat fotograficzny sprawiają wrażenie ostrych, czyli mają wyraźne kontury. Dużą głębię ostrości wykorzystuje się często w fotografii krajobrazu czy architektury, natomiast mała głębia sprawdza się w makrofotografii, czyli w sytuacjach, gdy fotografowany obiekt zostaje odwzorowany w naturalnych rozmiarach. Mowa tu między innymi o portretach, ale również fotografii produktowej, artystycznej czy sportowej.

Stałka jest wykorzystywana głównie przy małej głębi ostrości, która stanowi duże wyzwanie dla autofocusa. Dlatego jeśli aparat fotograficzny nie ma takiej opcji, warto wybrać obiektyw stałoogniskowy z własnym, precyzyjnym i szybkim, autofocusem.

Bokeh a obiektyw stałoogniskowy

W kontekście obiektywów stałoogniskowych warto wspomnieć również o tak zwanym bokeh, czyli sposobie oddawania nieostrości obiektów będących poza głębią ostrości. Występuje on przede wszystkim w portretach (ale nie tylko) i polega na wyraźnym wyodrębnieniu głównego motywu fotografii, przy jednoczesnym rozmyciu tła oraz pozostałych niepotrzebnych szczegółów.

Obiektywy stałoogniskowe są wykorzystywane do pracy na małych głębiach ostrości, dlatego w ich przypadku często znaczna część zdjęcia jest rozmyta, czyli tworzy wspomniany bokeh. Jakość tego ostatniego zależy od jakości samego obiektywu, ale przede wszystkim od rodzaju zastosowanej przysłony. W tym kontekście najlepiej wypadają obiektywy do aparatu, które mają dużą liczbę listków przysłony – nie sześć, jak to najczęściej bywa, ale dziewięć lub więcej. Sprawiają one, że przysłona ma po zamknięciu wciąż okrągły kształt, co pozwala uzyskać ładniejszy bokeh.

Więcej informacji na temat wymienionych w tekście obiektywów stałoogniskowych, a także ich innych modeli od Sony dostępnych jest pod adresem: https://scentre.pl/shop/category/list?kategoria=sprzet_foto. Za pośrednictwem strony można dokonać również bezpiecznego zakupu danego obiektywu bezpośrednio od producenta.

/ ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Fot: pixabay.com

Podobne posty